Is spoken word geschikt voor mijn doelgroep?

“Spoken word is niet geschikt voor mijn doelgroep,” zeiden een heleboel mensen ooit. En heel eerlijk: ik begrijp waar die gedachte vandaan komt. Maar je raad het al: ik ben het niet met je eens. En waarom dan wel? Dat leg ik uit in deze blogpost!

“Spoken word is niet geschikt voor mijn doelgroep,”

zeiden een heleboel mensen ooit. En heel eerlijk: ik begrijp waar die gedachte vandaan komt.

Toen ik zelf ooit gevraagd werd om voor Man Bijt Hond spoken word odes te brengen aan ondergewaardeerde beroepsgroepen zoals verpleegkundigen, bouwvakkers en vrachtwagenchauffeurs twijfelde ik even. Onaangekondigd zou ik langskomen op hun werkplek en per verrassing voordragen. Zouden ze daar wel op zitten te wachten? Zouden ze niet denken: wat komt die mafkees met z’n petje en z’n gewauwel hier doen?

Godzijdank, besloot ik het wel te doen. Immers: vooroordelen zijn er om de wereld uit geholpen te worden, angsten om overwonnen te worden. En wat bleek: de mensen aan wie ik een gedicht opdroeg vonden het stuk voor stuk prachtig en werden soms tot tranen geroerd. Stoere mannen die met hun handen werken in tranen. Ze hadden nog nooit meegemaakt dat iemand hen zo direct aansprak en bedankte voor wat ze elke dag doen. En juist daarom werkte het toen en werkt het tot op de dag van vandaag nog steeds.

Spoken word – wanneer goed uitgevoerd (lees: door mij) – werkt. De vorm is puur: één persoon op het podium met als enige instrument zijn woorden. De persoon op het podium is kwetsbaar en dat maakt het publiek ontvankelijk.

Wanneer je dan een tekst voordraagt die duidelijk is geschreven op basis van grondig onderzoek naar de mensen in de zaal en zonder onnodige literaire opsmuk, dán raak je mensen. Het maak niet uit wat de doelgroep is: vrachtwagenchauffeurs, consultants, rechters, ambtenaren, verpleegkundigen, bezoekers van een benefietdiner, medewerkers van een fabriek voor machineonderdelen, whatever.

Als je zoals ik (en ja, ik heb een achtergrond in de psychologie en weet hoe ik moet luisteren, hoe ik onderzoek doe naar een doelgroep en hoe ik mensen raak) grondig onderzoek doet en op basis daarvan schrijft, dan kom je binnen. Makkelijker gezegd: om mensen te bereiken moet je mensen laten zien dat je moeite hebt gedaan om hen te leren kennen, dat je interesse hebt in wat hen beweegt. Logisch eigenlijk.

Vorige week nog mocht ik performen op een evenement. Na de performance kwam mijn contact van het evenementenbureau dat me had ingeschakeld naar me toe. Ze vertelde me dat de klant dolenthousiast was over mijn performance en tegen haar had gezegd: “Ik had aanvankelijk weinig vertrouwen in spoken word maar ik ben zo blij dat je me hebt overgehaald om het toch te doen. Toen hij (red: Dichtwater) voordroeg sprongen de tranen me in de ogen.” Fun fact: ik droeg twee dagen achter elkaar voor en de tweede dag sprongen de tranen haar weer in de ogen.

Dus: spoken word niet geschikt voor jouw doelgroep? Ik bewijs je graag het tegendeel!

Meer weten over wat ik doe en waarom het werkt (want ja, dat kan ik uitleggen)? Mail of bel me: dichtwater@gmail.com of 0622418105